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Alte Meister / Old Master Paintings (June 2024)
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19 Juni 2024 um 14 CEST
Beschreibung
Beschreibung: Frans Francken III.
Blumenkranz mit Madonna, Kind und Engeln, umrahmt von vier Putten
Öl auf Kupfer; gerahmt
35 x 28 cm
Dorotheum, Wien, 18. September 1973, Lot 17 (Farbabb. Tafel V, Abb. Tafel 8; im Katalog falsches Medium angegeben: Öl auf Holz, als Jan Brueghel der Jüngere (1601 - 1678) und Frans Francken der Jüngere (1581 - 1642));
seither österreichischer Privatbesitz
Als Sohn Frans Franckens II. (gen. der Jüngere, 1581-1642) und Elisabeth Placquets wurde Frans Francken III. bereits in eine der berühmtesten Malerdynastien Antwerpens im beginnenden 17. Jahrhundert geboren. In der florierenden Werkstatt des Vaters wurden nicht nur die Söhne Frans, Hieronymus und Ambrosius Francken III. ausgebildet, sondern auch zahlreiche weitere Mitarbeiter angestellt. Gemäß der damals verbreiteten Arbeitspraxis eines Gemeinschaftswerkes, an welchem mehrere spezialisierte Maler beteiligt waren, unterhielt die Francken-Werkstatt enge Kontakte zu jener von Jan Brueghel dem Älteren und dessen Sohn, Jan Brueghel dem Jüngeren (1601-1678), aber auch zu anderen Blumenmalern wie Andries Daniels oder Philipp de Marlier (vgl. Ursula Härting, Frans Francken der Jüngere (1581-1642). Die Gemälde mit kritischem Oeuvrekatalog, Freren 1989, S. 264ff., WVZ-Nr. 117-127). Dieser überlieferten Tradition ist wohl auch die einstige Zuschreibung des vorliegenden Werkes an Frans Francken den Jüngeren und Jan Brueghel den Jüngeren geschuldet.
Der seit 50 Jahren in Privatbesitz befindliche Blumenkranz mit Maria und Kind, Engeln und Putten kann jedoch nun gänzlich einer einzigen Künstlerhand zugewiesen werden – jener von Frans Francken III. Das Medaillon mit dem auf Mariens Schoß stehenden Christuskind, welchem von dem Engel links Speisen dargeboten werden, während der Engel rechts auf einem Streichinstrument musiziert, zeugt von seinem am Vater geschulten, aber lockereren Pinselstrich. Auch sprechen die die Komposition bis in die Zwickel belebenden vier Putten durch ihre Bewegtheit und detaillierte Ausformulierung der Muskelpartien (ebenso wie im Christuskind) für die meisterliche Beherrschung der Figurenmalerei.
Frans Francken III. ist jedoch ebenfalls durch eine Quelle aus dem Jahr 1662 als Blumenmaler dokumentiert. So schreibt D.F. Hagens (wohl Daniel Hagens, ein weiterer ehemaliger Lehrling Frans Franckens II.) an den Kunsthändler G. Forchoudt: "Ich bitte Sie, einmal nachzufragen, ob Herr Francq (Frans Francken III.), der Maler in der Camerstraet neben den Augustinern (der Augustinerkirche), das Blumenstück für mich gemacht hat, um das ich ihn gebeten habe, wofür ich ihn (noch) bezahlen muss." ("Ick bid Ul. Eens te vragen aen Monsr Francq den schilder in de Camerstraet naest den Augusteynen oft hij een stuckien van blommen voor my gemaeckt heeft als ick hem gebeden hebbe op dat ik hem moet betalen.") Mit "Monsr Francq", kann unzweifelhaft nur Frans Francken III. identifiziert werden, zumal dieser nach dem Tod der bereits verwitweten Mutter nach dem Jahre 1655 in der Camerstraat ansässig war (vgl. Härting 1989, S. 185f., S. 218 Fußnote 890). Das vorliegende zu einem Kranz gebundene Blumenbouquet besticht neben seiner exzellenten Ausführung durch seine botanische Vielfalt: so sind eher selten in reinen Blumenstillleben zu findende Haselnüsse sichtbar, sowie auch daneben dekorativ rot-marmorierte Blätter. Des Weiteren werden die Blumen durch eine Vielzahl von Insekten, wie Schmetterlingen, Raupen und gar Ameisen belebt.
Davon wie gekonnt die in den Ecken positionierten, geflügelten und von Stoffschärpen umspielten Putten zugleich in den floralen Kranz integriert sind, zeugt die Handhaltung der beiden oberen Putten: während der Linke mit einem Fingerzeig den Betrachter auf die kleinen, zwischen größeren Blüten versteckten Vergissmeinnicht aufmerksam macht, scheint der Rechte gar selbst ein Sträußchen in der Hand zu halten. Auch durch die Einbettung der unteren Putten an den Randblättern des Kranzes und deren verweisende Haltung auf die Mittelszene werden Figurendarstellung und Blumenkranz vom Künstler zu einer Einheit verbunden.
Description: Frans Francken III. Floral wreath with Madonna, child and angels, framed by four putti oil on copper; framed 35 x 28 cm Dorotheum, Vienna, September 18, 1973, lot 17 (colour ill. pl. V, ill. pl. 8; wrong medium given in the catalogue: oil on panel, as Jan Brueghel the Younger (1601 - 1678) and Frans Francken the Younger (1581 - 1642)); since then private property, Austria As the son of Frans Francken II (called the Younger, 1581-1642) and Elisabeth Placquet, Frans Francken III was born into one of Antwerp's most famous dynasties of painters in the early 17th century. His father's flourishing workshop not only trained his sons Frans, Hieronymus and Ambrosius Francken III, but also employed numerous other workers. In accordance with the common working practice of the time, which involved several specialised painters, the Francken workshop maintained close contacts with that of Jan Brueghel the Elder and his son, Jan Brueghel the Younger (1601-1678), but also with other flower painters such as Andries Daniels and Philipp de Marlier (see Ursula Härting, Frans Francken the Younger (1581-1642). Die Gemälde mit kritischem Oeuvrekatalog, Freren 1989, pp. 264ff., WVZ no. 117-127). The former attribution of the present work to Frans Francken the Younger and Jan Brueghel the Younger is probably also due to this tradition. However, the floral wreath with Mary and Child, angels, and putti, which has been in private ownership for 50 years, can now be attributed entirely to a single artist's hand - that of Frans Francken III. The medallion with the Christ Child standing on Mary's lap, who is being offered food by the angel on the left while the angel on the right plays a string instrument, bears witness to his looser brushstroke, which was trained by his father. The four putti, which enliven the composition right down to the spandrels, also testify to his mastery of figure painting with their movement and detailed modelling of the muscles (as in the Christ Child). Frans Francken III is also documented as a flower painter by a source from 1662. D.F. Hagens (probably Daniel Hagens, another former apprentice of Frans Francken II) wrote to the art dealer G. Forchoudt: "I ask you to enquire whether Mr Francq (Frans Francken III), the painter in the Camerstraet next to the Augustiners (the Augustinian church), has done the flower piece for me that I asked him to do, for which I (still) have to pay him." ("Ick bid Ul. Eens te vragen aen Monsr Francq den schilder in de Camerstraet naest den Augusteynen oft hij een stuckien van blommen voor my gemaeckt heeft als ick hem gebeden hebbe op dat ik hem moet betalen.") There is no doubt that only Frans Francken III can be identified with "Monsr Francq", especially as he was resident in the Camerstraat after the death of his mother, who was already a widow, after 1655 (cf. Härting 1989, p. 185f., p. 218 footnote 890). In addition to its excellent execution, the present bouquet of flowers bound into a wreath captivates with its botanical diversity: hazelnuts, which are rarely found in pure flower still lifes, are visible alongside decorative, red-marbled leaves. Furthermore, the flowers are enlivened by a variety of insects such as butterflies, caterpillars and even ants. The skilful way in which the winged putti positioned in the corners and surrounded by fabric sashes are integrated into the floral wreath is demonstrated by the hand positions of the two upper putti: while the one on the left is pointing at the small forget-me-nots hidden between larger flowers, the one on the right appears to be holding a bouquet himself. By embedding the lower putti at the edges of the wreath and pointing them towards the centre scene, the artist has united the depiction of the figures and the wreath of flowers into a single unit.
Provenienz: Dorotheum, Wien, 18. September 1973, Lot 17 (Farbabb. Tafel V, Abb. Tafel 8; im Katalog falsches Medium angegeben: Öl auf Holz, als Jan Brueghel der Jüngere (1601 - 1678) und Frans Francken der Jüngere (1581 - 1642)); seither österreichischer Privatbesitz
Provenance: Dorotheum, Vienna, September 18, 1973, lot 17 (colour ill. pl. V, ill. pl. 8; wrong medium given in the catalogue: oil on panel, as Jan Brueghel the Younger (1601 - 1678) and Frans Francken the Younger (1581 - 1642)); since then private property, Austria
Expertise: Wir danken Dr. Ursula Härting, Hamm, für Ihre Hilfe bei der Katalogisierung (anhand der Besichtigung im Original).
Expertise eng: We are grateful to Dr. Ursula Härting, Hamm, for her kind assistance in cataloguing this lot (based on an inspection in the original).
Käufergebühr/ byer's premium: Differenzbesteuert (28%) / differential taxation (28%)
Folgerecht/artist's resale right: nein
Description: Frans Francken III. Floral wreath with Madonna, child and angels, framed by four putti oil on copper; framed 35 x 28 cm Dorotheum, Vienna, September 18, 1973, lot 17 (colour ill. pl. V, ill. pl. 8; wrong medium given in the catalogue: oil on panel, as Jan Brueghel the Younger (1601 - 1678) and Frans Francken the Younger (1581 - 1642)); since then private property, Austria As the son of Frans Francken II (called the Younger, 1581-1642) and Elisabeth Placquet, Frans Francken III was born into one of Antwerp's most famous dynasties of painters in the early 17th century. His father's flourishing workshop not only trained his sons Frans, Hieronymus and Ambrosius Francken III, but also employed numerous other workers. In accordance with the common working practice of the time, which involved several specialised painters, the Francken workshop maintained close contacts with that of Jan Brueghel the Elder and his son, Jan Brueghel the Younger (1601-1678), but also with other flower painters such as Andries Daniels and Philipp de Marlier (see Ursula Härting, Frans Francken the Younger (1581-1642). Die Gemälde mit kritischem Oeuvrekatalog, Freren 1989, pp. 264ff., WVZ no. 117-127). The former attribution of the present work to Frans Francken the Younger and Jan Brueghel the Younger is probably also due to this tradition. However, the floral wreath with Mary and Child, angels, and putti, which has been in private ownership for 50 years, can now be attributed entirely to a single artist's hand - that of Frans Francken III. The medallion with the Christ Child standing on Mary's lap, who is being offered food by the angel on the left while the angel on the right plays a string instrument, bears witness to his looser brushstroke, which was trained by his father. The four putti, which enliven the composition right down to the spandrels, also testify to his mastery of figure painting with their movement and detailed modelling of the muscles (as in the Christ Child). Frans Francken III is also documented as a flower painter by a source from 1662. D.F. Hagens (probably Daniel Hagens, another former apprentice of Frans Francken II) wrote to the art dealer G. Forchoudt: "I ask you to enquire whether Mr Francq (Frans Francken III), the painter in the Camerstraet next to the Augustiners (the Augustinian church), has done the flower piece for me that I asked him to do, for which I (still) have to pay him." ("Ick bid Ul. Eens te vragen aen Monsr Francq den schilder in de Camerstraet naest den Augusteynen oft hij een stuckien van blommen voor my gemaeckt heeft als ick hem gebeden hebbe op dat ik hem moet betalen.") There is no doubt that only Frans Francken III can be identified with "Monsr Francq", especially as he was resident in the Camerstraat after the death of his mother, who was already a widow, after 1655 (cf. Härting 1989, p. 185f., p. 218 footnote 890). In addition to its excellent execution, the present bouquet of flowers bound into a wreath captivates with its botanical diversity: hazelnuts, which are rarely found in pure flower still lifes, are visible alongside decorative, red-marbled leaves. Furthermore, the flowers are enlivened by a variety of insects such as butterflies, caterpillars and even ants. The skilful way in which the winged putti positioned in the corners and surrounded by fabric sashes are integrated into the floral wreath is demonstrated by the hand positions of the two upper putti: while the one on the left is pointing at the small forget-me-nots hidden between larger flowers, the one on the right appears to be holding a bouquet himself. By embedding the lower putti at the edges of the wreath and pointing them towards the centre scene, the artist has united the depiction of the figures and the wreath of flowers into a single unit.
Provenienz: Dorotheum, Wien, 18. September 1973, Lot 17 (Farbabb. Tafel V, Abb. Tafel 8; im Katalog falsches Medium angegeben: Öl auf Holz, als Jan Brueghel der Jüngere (1601 - 1678) und Frans Francken der Jüngere (1581 - 1642)); seither österreichischer Privatbesitz
Provenance: Dorotheum, Vienna, September 18, 1973, lot 17 (colour ill. pl. V, ill. pl. 8; wrong medium given in the catalogue: oil on panel, as Jan Brueghel the Younger (1601 - 1678) and Frans Francken the Younger (1581 - 1642)); since then private property, Austria
Expertise: Wir danken Dr. Ursula Härting, Hamm, für Ihre Hilfe bei der Katalogisierung (anhand der Besichtigung im Original).
Expertise eng: We are grateful to Dr. Ursula Härting, Hamm, for her kind assistance in cataloguing this lot (based on an inspection in the original).
Käufergebühr/ byer's premium: Differenzbesteuert (28%) / differential taxation (28%)
Folgerecht/artist's resale right: nein